Home

In die tijd speelden we regelmatig met het idee om in Frankrijk te gaan wonen. Zoals je weet was ik met een natte vinger te lijmen om op reis te gaan, en ik stond heel positief tegenover het idee om een tijdje buitenlandervaring op te doen. Ik had in mijn studententijd lange reizen gemaakt naar Marokko en India en in dat laatste land was ik zelfs een tijd alleen rondgetrokken. Toch hoefde het van mij niet perse ver weg; niet thuis was al ver genoeg.

In het buitenland vertoeven komt er op neer dat je afstand neemt van je gewone leven. Je kunt er op een nieuwe manier naar kijken en je kunt jouw leven vergelijken met dat van mensen in andere landen. Je bent er wel,  maar je hoort er nooit helemaal bij. Dat zorgt er ook voor dat er minder eisen aan je gesteld worden, en misschien was het dat wel wat me het meeste aantrok. Op reis is het al heel wat als je ’s avonds eten en een bed geregeld hebt.

In Frankrijk zouden we natuurlijk al onderdak hebben, maar toch vond ik het interessant om te kijken hoe ik mezelf zou redden, daar hoog in de bergen. Toch had ik nooit het idee om er te gaan wonen, en in onze vele gesprekken hierover, kreeg ik niet de indruk dat A. dat wel wilde. Hij had het huis gekocht om niet op zijn 65ste spijt te krijgen dat hij niet eerder dat ‘huisje in Frankrijk’ had gekocht. Hij wilde er nu al van genieten, en dat deden we.

Niets bindt een relatie zo stevig, dan het maken van gezamenlijke toekomstplannen, en daar waren we goed in, A. en ik. E. had weleens tegen me gezegd dat ze vond dat we daarin nogal op elkaar leken. We konden allebei helemaal enthousiast worden van nieuwe plannen, en of het dan allemaal daadwerkelijk door zou gaan was in eerste instantie niet eens het belangrijkste. Avond aan avond zaten we in het toen nog piepkleine keukentje in Nijmegen samen te dromen.

We droomden van wonen op het platteland, we droomden van het starten van een of andere horecagelegenheid, we droomden zogezegd van verhuizen naar Frankrijk. We hebben wel eens een ontroerende brief in de bus gedaan bij een enorme villa die al een paar jaar leeg stond bij ons in de buurt. Die zouden we wel samen willen opknappen. Nooit meer iets over gehoord, maar dat gaf niks, want wij hadden een mooie avond gehad.

Op een gegeven moment werd het krijgen van een kind onderdeel van onze plannen. Het is een tijd lang nogal abstract gebleven, net als het wonen in Frankrijk. Duidelijk was, dat A. eerst het huis in Nijmegen af zou moeten maken, anders konden we het niet verhuren terwijl we in de Ardèche zaten. Ook moesten we geld sparen voor het geval we niets konden verdienen in die tijd. Regelmatig zaten we met een biertje erbij te rekenen bij een fikje in de tuin, rozig van het vuur en van tevredenheid.

Het op een na meest romantische moment in mijn relatie met A. was het moment dat we samen besloten dat het tijd was om te stoppen met anticonceptie. Dat was het moment dat we eigenlijk tegen elkaar zeiden dat we onze plannen reëel wilden maken, dat we samen een toekomst zagen. Het was een heel gewone zaterdagochtend (het kan ook een zondag geweest zijn) maar hij zal me altijd bijblijven.

De eerste keer dat ik ongesteld werd daarna, moest ik mijn best doen om niet verontwaardigd te zijn. Ik had vanaf mijn vruchtbare leeftijd geld noch moeite gespaard om niet zwanger te raken, en ik verkeerde inmiddels onder de impressie dat een kerel maar naar me hoefde te kijken om me met kind te schoppen. A. moest heel hard lachen toen ik met mijn teleurstelling bij hem kwam. “Ach, mens, dat kan nog wel even gaan duren, hoor.” De nuchtere boer.

Intussen waren we de zomervakantie aan het plannen. Deze keer zouden we bijzondere gasten krijgen in La Planche. De ouders van A. , inmiddels ruim de zeventig gepasseerd, zouden voor het eerst en waarschijnlijk ook voor het laatst naar het tweede huis van hun zoon komen kijken, samen met twee tantes. Ik was druk met het regelen van schoon en heel beddengoed, handdoeken en wat je nog meer voor overbodigs uithaalt als je schoonfamilie komt logeren.

Achteraf gezien is het heel goed geweest dat ze dat jaar naar het zuiden gereisd  zijn, want later is het er nooit meer van gekomen en ze hebben er nog jaren over gepraat. Och, wat vonden ze die bergen groot en onoverzichtelijk, maar wat waren ze trots op hun zoon die dat zo maar even gedaan had, een huis in Frankrijk aanschaffen. Zelfs op mij waren ze trots, want ik was zo’n goede gastvrouw en ik had mijn keuken zo goed voor elkaar.

Ik zie ons nog met zijn allen om de door A. gemaakte kastanjehouten tafel in die keuken zitten, ik er omheen sjouwend met pannen en A. het middelpunt van de verhalen over die gekke Fransen en hoe hij de dakbalken de berg op had gekregen met de hulp van ‘buurman’ Maurice met zijn trekker. Na een paar wijntjes vertelden de tantes en de moeder van A. hilarische verhalen in het plat Tilburgs (over de legendarische Tilburgse dief Witte Tonnie) en hadden we het zeer naar onze zin.

Gezamenlijke herinneringen vormen, naast de plannen voor de toekomst,  ook een basis voor je relatie. Elk plan dat je tot uitvoering brengt, is een botje in het skelet, een hoofdstuk van het verhaal dat je samen kunt vertellen, van jullie gemeenschappelijke geschiedenis. Deze vakantie met A. zijn familie is zo’n hoofdstuk voor ons. Al was het alleen maar omdat op het toilet van mijn schoonouders, in Tilburg, nu een collage hangt met foto’s, waarvan er eentje opvalt.

Het is een foto die genomen is op zo’n avond met lekker eten, drinken en mooie verhalen. Je ziet een groot deel van het gezelschap op de rug, en de fotograaf heeft ingezoomd op A. en mij. Allebei hebben we rode wangen van de kachelwarmte en de wijn, en ik sta lachend achter A. met mijn armen om zijn nek, terwijl hij aan tafel zit. We stralen allebei, en toch glimt er in mijn ogen nog iets extra’s. Iets waar wij ons niet van bewust zijn, maar wat wel degelijk aanwezig was.

Wordt vervolgd.

2 thoughts on “Kleppenjager 11

Geef een reactie

