Home

Mijn eerste echte vriendje en ik vonden dat het ons Noodlot was dat we in dezelfde werkgroep Oude geschiedenis terechtkwamen, dat ik geen typemachine bezat en dus bij hem op zijn kamer ons gezamenlijke werkstuk kwam maken, en dat die ene middag de derde persoon uit ons groepje niet aanwezig kon zijn door een ernstige aanval van ‘buikgriep’ (lees kater). We bezegelden dat Lot met een eerste kus boven het hoofdstuk ‘Caligula, politicus of intrigant’.

Achteraf denk ik soms dat dat vriendje net zo goed degene met buikgriep had kunnen zijn, waardoor ik op de kamer van de andere persoon uit ons werkgroepje zou zijn beland, en uiteindelijk met hem zou hebben gezoend boven de typemachine. Hij was immers ook een bleke intellectueel, gezegend met zelfs een dikkere bos haar dan het vriendje waar ik uiteindelijk vier jaar bij gebleven ben. Of is dat cynisch?

Als het de bedoeling is in het leven dat je op een gegeven moment ‘de Ware’ tegen het lijf loopt, dan heb ik toch al een hoop tijd en energie verspild met de on-Waren. Stel dat je de Ware pas drie dagen voor je dood vindt? Of dat je er op je sterfbed achterkomt dat je niet deze man had moeten huwen maar dat zijn broer al die tijd de echte Ware was? Of die onopvallende buurman waar je je halve leven al naast woont en waar je zelden een woord mee wisselt (had dat nou maar wel gedaan!)?

Bovendien, stel dat je denkt zeker te weten dat je je Ware hebt gevonden, wat nu te doen als hij je twaalf jaar later blijkt te bedriegen met de buurvrouw of je beste vriendin? Is dat dan een foutje in de geschiedenis? Of heeft dat een Betekenis en hebben jullie daar beiden iets van te Leren? Of heb je je dan simpelweg vergist en was het – oeps!- toch niet de Echte Ware maar een bedrieger? Je zou van minder wanhopig worden.

Ik was dus – gewoon omdat het kon- op zoek naar een motorrijder en zat geheel toevallig regelmatig in de Plupub, waar ik de man die motor reed beter leerde kennen en ook een aantal van zijn vrienden en vriendinnen (want het was een ‘alternatieve’ motorclub waar vrouwen niet alleen rondhingen zoals ik, maar ook zelf reden). Ik ging zelfs regelmatig mee naar motorweekends met veel modder, bier en harde muziek. Er was altijd wel een plekje achterop bij iemand.

Zo’n motorweekend is trouwens een verhaal apart. Je zou denken dat het draait om het motorrijden, maar dat is niet helemaal waar. Ja, soms moest je ver weg en dan reed je met een aantal motoren linea recta naar een meestal goed verborgen veld in een zo onbebouwd mogelijke omgeving, om daar aangekomen zo snel mogelijk aan het bier te gaan en motorvrienden uit het hele land, die je maar een paar keer per jaar tegenkwam, op de schouder te slaan.

Vaak waren mensen zo dronken tegen de tijd dat ze wilden gaan slapen, dat ze hun tent niet meer op konden zetten en gewoon ergens in een hoek van de grote tent in de modder tussen de plastic bekers gingen liggen. Ze zagen er vaak ook, geheel volgens de clichés, behoorlijk wild uit. Lang haar of kale koppen, baarden zelfs (voordat de hipsters ze gingen dragen), zwarte T-shirts, tatouages en leren jassen. Maar ze waren oh, zo lief natuurlijk.

Het entertainment op zo’n weekend was enorm verfrissend, vond ik. Na jarenlang alleen maar naar politiek-cultureel verantwoordde bandjes geweest te zijn, vond ik het heerlijk weer eens ongenuanceerde keiharde gitaren om mijn oren te hebben, of mee te blèren met klassiekers als ‘Sweet home Alabama’ of ‘Whole lotta Rosie’. De blote tietenwedstrijd in de pauze van de coverband was even wennen, maar had ook wel iets en was ‘niet seksistisch bedoeld’, werd me bezworen.

Ik herinner me dat er op een van de eerste weekenden dat ik mee was, in de pauze een behoorlijk gezette man het podium op klom, die dan ook ‘Dikke Jan’ heette. Iedereen scheen hem te kennen en ter begroeting gooiden ze een aantal bekers bier naar zijn hoofd, hetgeen hij niet erg scheen te vinden. Wankelend greep hij naar de microfoon van de organisator die bezig was met een aantal dienstmededelingen. Deze had niet echt een keus en gaf de microfoon aan Dikke Jan.

“Ik heb ook een mededeling”, mompelde Jan. “Harder!” riep het publiek. “Ik heb een bericht voor Roos. Mijn Roosje.” “Roooosjeueueueueu!!!”, schreeuwde het publiek, dat deze dame blijkbaar ook kende. Dikke Jan was inmiddels op zijn knieën gaan zitten. Een aantal goochemerds in het publiek begonnen al aaaahhhhh te roepen. “Roos, ik wil met je trouwen!” Zo, dat was er uit. Zichtbaar opgelucht keek Dikke Jan met kleine oogjes de zaal in.

Het publiek werd onrustig en vanuit diverse kanten werd er om Roos geroepen. Toen ontstond er achterin beweging en kwam er iemand naar voren gedrongen. “Roos ligt dronken te slapen in de zijspan!” riep hij, en die kreet werd overgenomen, totdat hij ook het podium met daarop nog steeds Dikke Jan op zijn knieën bereikte. Die schudde zijn hoofd, mompelde iets als ‘Jammer’ en klom van het podium, waarop de dienstmededelingen verder gingen. Over romantiek gesproken.

Eerlijk gezegd werd ik door een paar motorvrienden wel een beetje raar aangekeken in het begin. Ondanks het feit dat ik mijn kleding zo neutraal mogelijk had gehouden en dat ik gekomen was met een groepje oudgedienden die zo te zien een tamelijk hoge plaats innamen op de apenrots, wisten ze mij niet te plaatsen. Toen echter bleek dat ik heel veel bier kon drinken en bleef dansen tot de laatste tonen van Metallica’s ‘Where ever I may roam’ weggestorven waren, was het goed.

Mijn entree in het wereldje van de motorrijders was een feit. Door mijn vriendin werd ik meegenomen naar feestjes en vaak waren er in het huis waar haar vriend woonde ook leden van de motorclub te vinden. Ik vond er veel aardig, maar ik kon nog geen afstand doen van mijn knipperlicht-intellectueel. Mijn vriendin, die wist van mijn ‘voornemen’ een motorrijder te regelen en die dat ook wel zag zitten, vond het allemaal te lang duren en gaf het Noodlot een zwengel.

Wordt vervolgd.

Geef een reactie

