Home

Goed, ik had dus mijn buik vol van mannen maar ik was me bewust van het feit dat dat misschien ook wel iets te maken had met mijn eigen keuzes. De criteria die ik hanteerde voor mijn geliefden waren op zijn zachts gezegd tamelijk willekeurig (ik hield bijvoorbeeld erg van een dikke bos haar op een vriendjeshoofd) en hadden weinig met de harde dagelijkse werkelijkheid van het onderhouden van een relatie te maken. Of zou dat altijd zo zijn?

Een man hoefde, mits hij voldeed aan een aantal van mijn mistige criteria, eigenlijk weinig meer te doen om te zorgen dat ik verliefd op hem werd. Niet dat dat vaak gebeurde, overigens, want er waren blijkbaar niet veel mannen in mijn omgeving die bijvoorbeeld over de combinatie van een dikke bos haar, slungelige ledematen, een grote neus, een stoere houding maar een hoop onzekerheid van binnen en een grote hoeveelheid nutteloze kennis beschikten.

Openingszinnen waren voor mij volstrekt overbodig. Het is dat er nu eenmaal een zin de eerste moet zijn, maar wat mij betreft was dat “Ken ik jou niet ergens van” of een andere afgelikte boterham-van-een-zin; ik wist toch al lang of ik wel of niet kon vallen op de man in kwestie. Ik ben ooit mee naar huis gegaan met een man die tegen mijn achterkant zei: “Wat heb jij een mooie rug, is je gezicht ook zo mooi?” Onze relatie heeft twee jaar geduurd.

Nou ja, dat laatste moet ik even nuanceren; onze relatie heeft bestaan binnen een tijdsbestek van twee jaar. Het was vaker uit dan aan. Op uitnodigingen stond ‘Aan Mirjam (en evt. partner)’ en vriendinnen die vroegen hoe het met me was, kregen altijd eerst de update over mijn relatie te horen. Het antwoord was of “Het gaat fantastisch en we gaan morgen samenwonen”, of “Die rotzak is gelukkig weg en ik ben veel beter af alleen.” Dat moet doodvermoeiend geweest zijn.

Twee jaren van mijn leven heb ik besteed aan het bedenken hoe Hij in elkaar zat en wat het eigenlijk betekende wat Hij nu weer zei en of dat iets te maken had met wat Hij deed. Als ik zo veel energie gestoken had in een historische onderzoeksvraag, was ik nu professor geweest. Als ik die verbruikte tijd achter de laptop was gaan zitten, had ik een vuistdikke roman geschreven. Als, als, als… maar as is verbrande turf.

In ieder geval was het me zoals gezegd eindelijk duidelijk na deze relatie: ik zou het vanaf nu allemaal anders doen. En regel nummer een bij deze wijziging van levenswijze: nooit meer zou een vage verliefdheid reden zijn om met iemand een relatie te beginnen. Ik zou het vanaf nu allemaal lekker rationeel aan gaan pakken. Je koopt een auto toch ook niet omdat ‘ie zo mooi rood is? Nee, eerst even door de APK ermee, en dan zien we wel weer verder.

Dit voornemen opende een keur aan ongekende mogelijkheden. Ik zou iemand kunnen zoeken die hield van sporten en buiten zijn, in plaats van een slungelige bleke melkmuil. Iemand die het leuk vond om naar familiefeestjes te gaan. Die niet net als ik van lezen hield maar een eigen bezigheid had. Een man die voor zichzelf kon zorgen en een fiets had (of zelfs een auto). Of, heel extreem ja, misschien zocht ik gewoon wel eens een motormuis!

Ik heb nooit het verlangen gehad om zelf een motor te rijden. Met mijn autorijbewijs heb ik al moeite genoeg gehad (ander verhaal) en ik ben altijd bang geweest dat ik de snelheid op een gegeven moment net iets te leuk zou vinden. Ik ben op de fiets al eens verongelukt doordat ik veel te hard, zonder te remmen een berg af reed. Er zit bij mij een aanknop op en een uitknop, maar de schuif ontbreekt, zal ik maar zeggen.

Achteropzitten is echter iets anders. Achteropzitten had voor mij te maken met overgave, met iemand die voor mij zorgt. Meebuigen met de bochten was een hele goede oefening in vertrouwen. De machine tussen je benen, de wind langs je lijf, de geur van leer en benzine, ach, de hele ‘born to be wild’- cultus die nu eenmaal onlosmakelijk verbonden is aan het motorrijden sprak me eerlijk gezegd ook wel aan. En je kwam nog eens ergens.

Heel toevallig had een vriendin van mij kennis gekregen aan een man die motor reed. (Nee, dat idee van mij kwam niet uit de lucht vallen. Komen dat soort dingen ooit uit de lucht vallen, of zijn we in onze wensen altijd ongemerkt beïnvloed door onze omgeving?) En de man die motor reed, deed dat niet alleen, nee, meestal verenigen mannen die motorrijden zich met een hoop andere mannen die motorrijden, dan klinken ze harder. U voelt hem al aankomen.

De vriendin ging natuurlijk uit rijden met de man die motor reed, en het beviel haar zo goed, dat ze zelf haar rijbewijs haalde en een oude motor kocht. Bij de club van de man die motor reed hadden ze allemaal een oude motor, en daar moest regelmatig aan gesleuteld worden, hetgeen ze gezellig samen deden, waarna er natuurlijk een biertje gedronken werd. De werkplaats en de kroeg waren in hetzelfde ‘woon-werkpand’ in de stad, Paraplufabrieken geheten of kortweg ‘De Plu’.

De Plu was, zoals de naam misschien al weggaf, een oude paraplufabriek, die ooit gekraakt was geweest en inmiddels was aangekocht door een Stichting. Er bevonden zich creatieve bedrijfjes zoals een schoenontwerpster, een kapper, een platenzaak, een grote expo-ruimte, en zoals gezegd een goed geoutilleerde werkplaats en een pub, die door vrijwilligers gedraaid werd en in ieder geval elke vrijdag en zaterdag open was. Al gauw waren motorvriendin en ik regelmatig aan de bar te vinden.

Achteraf verteld lijken er altijd oorzakelijke verbanden te zitten tussen stomtoevallig na of naast elkaar voorkomende gebeurtenissen. Ik had mijn buik vol van het type man waar ik in het verleden op viel, nam mij dus voor om de volgende keer een rationele keuze te maken, vriendin kreeg motorverkering, ik besloot daarom datzelfde te willen, en daar zat ik dus elke vrijdagmiddag mooi te wezen aan de bar in de Plupub. Maar zo was het niet. Heus.

Wordt vervolgd.

Geef een reactie

