Home

huismerkshebaZo maar een doordeweekse ochtend, bijna schooltijd. Ik sta met mijn volkorenbrood en fruit in de buurtsuper, in de rij voor de kassa. Voor mij staat een gezette vrouw met slordig geverfd haar een stuk of tien blikjes huismerk-sheba op de band te stapelen, haar voeten in crocs breed neergezet. Ze ruikt naar oude sigarettenrook.

Dan komt er een dikkig jongetje aangerend, met een zak croissants en een flesje AA-drink in zijn handen. Ik ken hem van de school van mijn dochter; groep zes, geloof ik. Hij zet de spullen bij de blikken op de band. “Ik heb jou net drie euro’s gegeven, jij rekent zelf maar af, slimmerik”, zegt de vrouw, en ze zet een boodschappenbalkje tussen haar blikken voer en het ontbijt van de jongen. Hij kijkt betrapt.

Dan ziet hij de bak met rood met wit gestreepte ‘Christmascandy’ bij de kassa staan. “Wat kosten die?” Hij zoekt naar een prijsbordje. “Negenennegentig cent”, zeg ik. Hij pakt meteen een pakje van het snoepgoed voor in de kerstboom, en legt het op de band. Zodra ik mijn boodschappen op de band leg, schuift hij ze door. “Jij bent een goede hulp”, zeg ik. De vrouw werpt me een snelle blik toe.

Even staan we te wachten. De vrouw zoekt in alle zakken van haar jas naar haar portemonnee. Als ze die gevonden heeft, pakt ze een plastic draagtas van de stapel. Ze kijkt nog een keer naar mij en dan pakt ze met een snelle beweging het boodschappenbalkje dat tussen haar kattenvoer en het ontbijt van haar zoontje in staat. Snel schuift ze alles bij elkaar en zet ze het balkje erachter. “Voor deze keer”, zegt ze.

One thought on “Huismerk-sheba

Geef een reactie

