Home

AfbeeldingMijn buurman heeft een dikke laag grijze stenen in zijn voortuin, met daarin een Japans bedoeld boompje. Mijn overbuurvrouw heeft vier Hortensia’s in een vierkant staan, met leistenen er omheen. De grond die nog zichtbaar blijft, houdt zij angstvallig vrij van groen. Daar alle katten in de buurt haar tuin beschouwen als een lekkere rulle kattenbak, zal het niet lang meer duren eer de boel wordt betegeld, zoals in de rest van de straat.

Schuin tegenover stond een prachtige, grote treurwilg in de voortuin. Maar de overbuurvrouw had last van afwaaiende takken en blaadjes, dus die heeft de eigenaar net zo lang lastig gevallen tot hij overstag is gegaan en de boom heeft laten rooien. Het was de laatste grote boom in mijn stuk van de straat. Het is er nu wel netjes, dat wel. Maar het is lang geleden dat ik er een mus heb gezien.

Mijn eigen tuin steekt af tegen de andere. Ik heb namelijk alle oude planten en het gevallen blad laten liggen, en onder die dikke laag humus liggen appeltjes te rotten. Heerlijk voer voor de merels, die er dan ook in groten getale rondscharrelen. Mijn achtertuin is nog erger. Er is zelfs ieder jaar een hoekje brandnetels, dat ik laat staan voor de vlinders. Als ik over de schutting kijk, zie ik een betegelde ‘buitenkeuken’, met drie plantenbakken uit China.

Nederlandse tuinen zijn veel te kaal, zeggen tv-tuinman Lodewijk Hoekstra en tuinontwerper Nico Wissing maandag op de site van Varaprogramma ‘Vroege vogels’. Zij pleiten voor een tuinpaspoort, dat laat zien hoe duurzaam en verantwoord die buitenruimte is. Er is volgens hen een groot gebrek aan verscheidenheid aan plant- en diersoorten in de Nederlandse tuinen. Hierdoor komen steeds minder vlinders en huismussen voor.

Nou lijkt zo’n paspoort mij niet veel zoden aan de dijk te zetten, omdat je daar toch alleen weer de notoire milieufreaks mee bereikt. Het gaat er juist om de heersende trends te doorbreken dat de tuin een nette voortzetting moet zijn van de binnenruimte, en dat je qua groenvoorziening ook mee moet doen met de mode, die gedicteerd wordt door tuincentra die miljoenen verdienen door iedereen dezelfde (witte!) hortensia te verkopen.

In die tuincentra worden vaak alleen exotische planten verkocht, met een veel te grote ‘footprint’. Wat is er mis met inheemse soorten? Die kun je zelf zaaien of stekken, en die doen het ook veel langer en beter, omdat ze goed tegen ons klimaat kunnen. Dan hoef je niet elk jaar kapitalen uit te geven aan nieuw groen, en dan komt er misschien eens wat variatie in onze tuinen. Stekken kun je uitstekend onderling uitwisselen.

Bovendien moeten mensen eens af van dat idee dat een tuin netjes moet zijn. De natuur is niet netjes. De natuur is moeilijk te bedwingen. Ik lever elk jaar weer een gevecht tegen woekerende soorten en onvruchtbare plekken. Maar man, wat voel ik me lekker na zo’n middagje stoeien met de planten. Wat ben ik trots als in de zomer alles in bloei staat en de bijen af en aan vliegen. En wat smaakt dat glas gekoelde witte wijn dan verdiend.

Vroege Vogels is in 2010 de actie Tuinreservaten al gestart. Een tuinreservaat is een groene paradijsje. Geen kaal terras vol met steen of kunstgras, maar een levendige oase waar mens en dier gelukkiger van worden. Tuinreservaten wil de dode tuinen trend keren, onder het motto ‘Stop het Stenen Tijdperk’! Klik hier om je eigen tuin aan te melden.

2 thoughts on “De natuur is niet netjes

  1. Hear hear! Voor bijen, vlinders en vogels is een tuin een must. Maar ook de afwatering die in de doorsnee-betegelde tuin niet meer kan bijdragen aan het grondwaterpeil, vormt een groot probleem. Alleen daarom al zouden mensen zich wat meer in natuurlijk tuinieren moeten verdiepen.

    Hoewel ik zelf ook twee betegelde plaatsjes heb en qua handicap ook niet meer echt kan tuinieren, wil ik wel wat veranderen en toch wat vlinders lokken met een vlinderplant. Bovendien met wat tuinkruiden voor vers groen voor mijzelf zorgen. Voeg nog een klimmer en een besdrager toe en je bent al een enorm eind.

    Wist je trouwens dat voor een grote boom een kapvergunning nodig is en dat gemeenten die liever niet afgeven? En wist je dat je rijkssubsidie krijgt als je je schutting vervangt door groene erfscheiding? Nachtvlinders zijn dol op klimop, dus je vangt een heleboel vliegers in één klap.

    Fijn om te lezen, Mirjam!

  2. Heel herkenbaar. Ik woon tussen de betegelde tuinen en krijg regelmatig commentaar over de voortuin. Ik heb nu een poster over ‘red de bijen’ voor mijn raam gehangen 😉

    De achtertuin is ons paradijs. Wij hebben bewust voor een natuurlijke, ontdektuin gekozen. Voor onszelf, maar vooral ook voor onze zoon. Het zit barstensvol insecten, bloemen, egels, vogels en amfibieën om te ontdekken. Er valt van alles te proeven, te ruiken, te horen en te zien. We gebruiken veel natuurlijke materialen en stimuleren aanrommelen met een mud pie kitchen en doen niet moeilijk over vies worden. Zo waardevol vind ik. Voor zowel de natuur als onze zoon.

    MamaNatuurlijk

Geef een reactie

