Home

AfbeeldingWie denkt dat er alleen maar oude mannetjes wonen in La Planche, heeft het mis. We hebben een heuse Amerikaanse countryzangeres in ons midden; Leigh Ann. Ooit als ‘au pair’ naar Frankrijk gegaan na haar studie in de Franse taal, verliefd geworden op een Franse bassist, en nooit meer naar South Carolina teruggekeerd. Hun ‘Liane Edwards Band’ doet het zo goed dat ze een zwarte sportauto rijdt en een jacuzzi in de tuin heeft.

De eerste keer dat ik haar zag, was toen ik met iemand anders meeliep, haar huis in. Ik stak mijn hand uit om me voor te stellen, maar die negeerde ze. In plaats daarvan pakte ze mijn schouders, kuste ze naast mijn wangen in de lucht, en zei in een knauwerig zuidelijk accent: “Well, I don’t shake hands in my own kitchen.” Ik schrok me destijds rot, maar inmiddels weet ik: Leigh Ann is soms Franser dan de Fransen.

Om te compenseren voor de tijd dat ze afwezig zijn in het dorp (omdat ze aan het toeren zijn door Frankrijk en Zwitserland) zit Leigh Ann in allerlei commissies en organisaties. Zo schrijft ze mee aan de ‘Canard’, het plaatselijke sufferdje, en ik verdenk haar ervan de redactievergaderingen alleen bij te wonen om zelf op de hoogte te blijven van de laatste roddels. Ze is onverbeterlijk nieuwsgierig; een goede eigenschap voor een journalist.

Ook zit ze in het ‘comité de fête’, waarmee ze ieder jaar het door elk zichzelf serieus nemend Frans dorp georganiseerde zomerfeest op touw zet, met haar eigen band als hoofdact. Omdat zij countryliedjes zingt, zit La Planche dus al jaren met een ‘Country & Westernfeest’, compleet met een squairdancegroep en ‘entree libre pour des motards’. De band neemt natuurlijk genoegen met een ‘onkostenvergoeding’.

Het podium wordt betrokken van een verhuurder uit de stad, maar de Liane Edwards Band leent al jaren hun apparatuur uit voor de avond. Ook zetten ze alles op, nodigen al hun fans uit voor het feest, laten mensen parkeren en hun tent opzetten op hun land en hangen de aanplakbiljetten met grote foto van de leadzangeres in strakke spijkerbroek op in de verre omgeving van het dorp. Voor hun optreden helpen ze met opscheppen van de chili.

Dit jaar hoorde ik dat de feestcommissie voorzichtig geopperd heeft om eens een ander thema aan de muziekavond te geven. Leigh Ann heeft meteen haar medewerking opgezegd en een vakantie geboekt in de periode dat het feest altijd georganiseerd wordt. Voor het eerst sinds jaren zal het podium vrij zijn voor de ondeugende liedjes van de broers van het plaatselijk beroemde accordeonduo ‘C’est Si Bon’. Ik verheug me er al op.

Geef een reactie

