Home

Donderdagochtend lag ik net in het bed van mijn dochter om haar een wekverhaaltje te vertellen, toen we schrokken van een enorme knal en een vreemd hard sissend geluid dat maar bleef duren. Een rondje Twitter wees uit dat er, op nog geen kilometer afstand van ons huis, een ontploffing was geweest in het ketelhuis van de elektriciteitscentrale van Electrabel. Hete stoom ontsnapte met een oorverdovend geluid, dat nog lang te horen was.

Twitter was inmiddels ook ontploft, en de informatie vloog me om de oren. De politie adviseerde binnen te blijven en de ramen en deuren dicht te houden, en naar Omroep Gelderland te luisteren. Maar daar was niet veel meer te horen dan dat ze nog niets wisten en dat helaas de site niet bereikbaar was, doordat er te veel mensen tegelijk naar informatie op zoek waren. Ik vroeg me af of ik mijn dochter veilig naar school kon brengen.

Er waren inmiddels foto’s en filmpjes van de centrale, en geruchten over ontruimingen van wijken en vastlopen van verkeer. De eerste verontwaardigde berichten begonnen binnen te komen, over het gebrek aan informatie vanuit de overheden. RTL en Nu.nl waren ter plekke, maar van Gemeente Nijmegen hadden we nog niets gehoord en Omroep Gelderland speelde (nota bene oubollige!) muziek.

Toen ik toch maar naar school ging met mijn dochter, bleek tot mijn verbazing dat veel ouders van niets wisten, terwijl de fabriek met de enorme stoomwolk eromheen nog wel te zien is vanuit de school. Terwijl ik me anderhalf uur ongans getwitterd had met TV Gelderland op de achtergrond, had bij hen Nickolodeon keihard aangestaan, zoals elke ochtend. Uiteindelijk maakte het niets uit dat ik geïnformeerd was, want het liep allemaal met een sisser af.

’s Avonds kwam het NOS journaal met het bericht van de ontploffing. Om het enige landelijke relevantie te geven, hadden ze het gekoppeld aan een bericht over het lekken van een schadelijk stof in een NUON-centrale ergens anders in Nederland, gecombineerd met een item over een landelijk sms-alert-systeem wat voor veel geld opgericht wordt en op mijn telefoon in ieder geval niet gaat werken, naar ik begreep.

Op Twitter werd later die dag al geopperd dat ‘de verschillende partijen’ maar ‘bij elkaar moesten gaan zitten’ om de volgende keer te voorkomen dat de overheid zo laat was met het via sociale media informeren van de burgers over de ‘ramp’. Maar inmiddels begin ik me toch af te vragen of dat inderdaad zo veel winst oplevert. Mijn tijdlijn op Twitter bleek achteraf een duidelijk gevalletje van ‘paniek om niks’. En daar heb ik zelf aan meegedaan.

Stel dat ik niks had geweten; was dat zo erg geweest? Er was een knal en er klonk een raar geluid, maar je hoort hier wel vaker rare geluiden. Als je niks weet, ga je verder met de orde van de dag, en dat was in dit geval wel zo rustig geweest. De mensen die er verstand van hebben, lossen het probleem op, en dat was dat. Als er schadelijke stoffen vrij waren gekomen, hadden ze de sirene wel geactiveerd en was de politie gekomen.

Zelfs in ernstige gevallen heb je niet zo veel aan een sms-alert of berichten via de sociale media. Hadden de overheden na de vuurwerkramp in Enschede moeten Twitteren ‘dat er helaas een ontploffing is geweest’? Een tweet is in zulke gevallen mosterd na de maaltijd. Dus het voor veel geld maken van een landelijk sos-systeem komt in mijn opinie neer op het creëren van schijnveiligheid. 

Inmiddels wordt er op Facebook een benefietparty georganiseerd voor de Electrabelrampoverlevenden, en het eerste T-shirt met ‘I survived Electrabel and all I got was this lousy T-shirt’ erop is al gesignaleerd. De grappen geven al aan dat men zich realiseert dat we met zijn allen een beetje ver gegaan zijn wat onze berichtgeving over de ‘ramp’ betreft. Social media zijn handig en hebben zeker een functie, maar niet die van sirene.

2 thoughts on “Sirene of social media?

  1. Die benefietparty, is dat een grap?
    Ik ben het met je eens – zelfs nu ikzelf ‘om’ ben en geniet van Facebook: social media zijn handig, maar voor rampen werkt de sirene nog altijd het best. Goed stuk, Mirjam!

Geef een reactie

