Home

Hoger en lager opgeleiden leven steeds meer in aparte, van elkaar gescheiden werelden, schreef de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) in haar rapport ‘Nieuwe ronden, nieuwe kansen’. De Volkskrant publiceerde in de eerste uitgave van het nieuwe katern ‘Vonk’ ook een groot verhaal over de steeds groter wordende verschillen tussen deze groepen. Ze denken heel anders en komen elkaar in de praktijk niet tegen.

Tja, dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Sinds een jaar of zeven woon ik als product van goed opgeleide ouders in een zogenaamde achterstandswijk. Vooral toen ik mijn kind op de wijkschool deed, werd ik van alle kanten gewaarschuwd voor de grote hoeveelheid ‘allochtonen’ in mijn wijk en dus op mijn school. Deze mensen uit andere culturen en met taalachterstand, zouden het niveau van de school omlaag halen.

Waarschijnlijk komt het door mijn enigszins wereldwijze opvoeding, of omdat ik zelf een jaar in het buitenland woonde, maar ik heb geen last van deze ‘allochtone’ invloeden; in tegendeel. Ik vond, en vind het nog altijd een verrijking voor mijn dochters opvoeding dat ze op zevenjarige leeftijd in contact kan komen met andere culturen. Vorige week at ze nog couscous bij een Marokkaans vriendinnetje; daar is niets mis mee.

Waar ik wel moeite mee heb, is de invloed van de aútochtonen in mijn wijk en op mijn dochters school. Dat schijnt echter een enorm taboe te zijn. Schelden op buitenlanders is tegenwoordig zo gewoon, dat je voor je het weet zelfs op familiefeestjes met Wildersachtige meningen wordt geconfronteerd. Maar zeggen dat je moeite hebt met de gewoontes van zogezegd ‘het volk’, is snobistisch.

Terwijl ik als zeer veilig in nieuwbouwwijken van forenzendorpen opgegroeide ‘burgertrut’, die op haar dertiende haar eerste bijstandsmoeder en haar eerste Surinamer van dichtbij zag (en dat tegelijkertijd!), af en toe echt schrik van de gewoontes in deze wijk. Ik ervaar meer afstand tussen de cultuur van de zogeheten ‘gewone Nijmegenaar’ en mezelf, dan tussen de allochtonencultuur en de mijne. Hoe cultuurrelativistisch en postmodern is dat?

(wordt vervolgd)

One thought on “Kloof

Geef een reactie

