Home

Gisteren werd in het televisieprogramma ‘Pavlov’ van de VPRO weer eens overtuigend aangetoond dat de beste ideeën ontstaan vanuit een ontspannen geest. Daar ik inkomensafhankelijk ben van mijn creatieve invallen (and proud of it), is dat voor mij een wezenlijke uitkomst.
Nu kun je met alcohol vrij snel en gemakkelijk een relaxte toestand bereiken, maar daar ik eerder een uitgelaten (3+) drinker ben dan eentje die haar ontspanning zoekt met een glaasje wijn (1 of 2 glazen), heeft die methode nooit zo voor me gewerkt. Als ik moet werken, blijft voor mij de kurk op de fles.
Wat ik wel altijd doe nu ik er over nadenk, is het maken van willekeurige wandelingen door de buurt. Ik ben het type dat ontspanning krijgt door inspanning, dus minimaal een minuut of twintig wandelen gets my motor running. Per afgelegde meter komt er in mijn hoofd meer plaats voor dat (gamma?) eureka-moment, voor dat briljante verhaal-idee. (Heel hard de badkamer poetsen helpt overigens ook.)
De laatste tijd komt er weinig creatiefs uit mijn pen. Ik heb het druk met interviews, gelukkig, en die vergen minder eigen inbreng. Mijn Geheim verwacht pas over een week of drie weer iets van mijn hand (duim). Maar je ziet ook aan dit blog dat ik geen nieuwe ideeën heb gehad. Niet ontspannen genoeg?
Met al die vakantiedagen, een schoonmoeder waar het niet goed mee gaat, veel activiteiten van Jonna, Ad die veel werkt maar daarnaast geen energie overhoudt voor veel anders dan zijn moeder, en mijn interviews, is er dus geen tijd en ruimte voor rust en stilte in mijn hoofd. Iets om in de gaten te houden.
Moet ik toch in dat hutje op de hei gaan zitten.

Geef een reactie

