Home

 

Afgelopen middag, in de speeltuin, viel me iets op wat me de rest van de middag bezig heeft gehouden. Met dat mooie weer mogen de kinderen eerst de jas uit (Oh, joepie, dat is feest! Een groter feest dan rokjesdag!) en vervolgens, als ze in de namiddag bezweet rondrennen in hun winterkleren, mogen eindelijk de schoenen uit. Dan zie je het fenomeen waar ik op doel: sommigen moeten hun sokken aanhouden, andere voetjes zijn bloot.

 

Daar ik niets beters te doen had dan met een half oog in de gaten houden of Jonna niet met zand gooide of anderszins een kindje lastig viel, had ik de tijd om me te buigen over de vraag wat het over je zegt of je kind de sokken aan moet houden als het zonder schoenen buiten speelt. Voor de duidelijkheid: ik vind het een vreemd fenomeen, die besokte kindervoeten. Dat wordt toch vies? Dat gaat toch stuk?

 

De hedendaagse ouder/opvoeder laat zich aardig kennen door zijn of haar kind niet op blote kakkies rond te laten rennen in een afgesloten speeltuin met heerlijk rul zand en zacht groen gras. De hedendaagse besokte zegt gemakkelijk: “De wasmachine is er goed voor.” Dat wil zeggen dat hij liever sokken in de wasmachine gooit dan kindervoetjes wast.

 

Drie dingen: mensen zijn tegenwoordig vies van hun eigen lichaam. Tenen worden gezien als het summum van smerig. Men schaamt zich er nog meer voor dan voor dikke spekbuiken die over broekbanden hangen. Die schaamte wordt doorgegeven aan de kinderen: “He, bah, Devon, doe gauw je sokken aan, anders zien we je tenen!”

 

Ten tweede: we hebben een onevenredig groot vertrouwen in machines. Het liefst wordt het hele leven daar aan overgelaten. Sokken kun je zonder nadenken in de wasmachine gooien (men draait elke dag wel een was of twee). Afwas gaat in de vaatwasser. Je zou eens met je handen aan al dat vuil moeten zitten.

 

Wat ik ook nog bedacht ten aanzien van de besokte medemens, is het feit dat er heel gemakkelijk dingen weggegooid worden, en zeker kapotte sokken. Niks ’s avonds bij lamplicht knollen stoppen, maar gewoon een nieuw pak sokken halen bij de Hema of de Zeeman; het kost toch zeker niks?

 

Het moge duidelijk zijn: dit alles verbaast mij ten zeerste. Maar ik ben dan ook van de oude stempel. Niks elke dag wassen; ik heb wel wat beters te doen. Niks weggooien; blote voeten slijten niet. Daarenboven ben ik gek op voeten. Laat ze regelmatig luchten en ze worden er alleen maar mooier van. En er gaat niks boven het sensuele gekriebel van grassprieten aan de wintervoet. Ik ben voor bloot!

7 thoughts on “Liever bloot

  1. Mooi betoog Mirjam. Grotendeels eens. Ik ken jouw voeten en idd die mogen gezien worden; kindervoeten ook overigens. Maar verder, lieve mensen, houd die voeten bedekt. Zelden zie ik een mooi exemplaar!!
    Anti-voeten-fetisjist

  2. Helemaal met je eens, Mirjam! De heerlijkheid van op blote voeten door gras of door zand lopen, dat mag je geen kind ontzeggen.
    En daarna, lekker op het aanrecht met je voeten in een teiltje water in laten weten, waarna mama ze schoon boende en afdroogde, dat was toch zalig?
    Ik heb dat precies zo gedaan bij mijn kinderen.

    Nu ik door m’n diabetes (eigenlijk) niet meer op blote voeten mag lopen, waardeer ik het op-blote-voeten-lopen des te meer!

    Wat kindervoetjes betreft: wat is daar nu vies aan??? Daar ben je als ouder zelf bij. Tenenkaas ontstaat door slechte hygiëne en dat zegt meer over de ouder dan over het kind, lijkt mij zo.
    Kortom: laat die kinderen lekker genieten en ontdekken waar de schoenen en sokken wel en niet uit kunnen.

Geef een reactie

