Home

Help! Luizen!

Heb je wel eens chimpansees gezien die elkaar vlooien? Zo zagen mijn dochter en ik er uit toen ik haar hoofdluis probeerde te bestrijden (maar dan mooier, natuurlijk).

Het belangrijkste wat je kunt doen om die beesten weg te krijgen, is namelijk kammen. En dan bedoel ik niet even met een kam door de haren heen gaan, maar met een speciale luizenkam. Of met je vingers.

Elk wit dingetje dat vast zit aan het haar van je kind (neet=luizenei), moet je lostrekken van de haar, en dat gaat het beste tussen twee nagels. Inderdaad zoals de apen doen.

Om je te helpen met het uitkammen van die neten, heb je allerlei spul in de handel. Het goedkoopste (en even goed als al het andere) is water met een scheut azijn. Als je het haar daarmee spoelt, komen de eitjes losser te zitten, waardoor je ze er gemakkelijker uittrekt (en je haar gaat er nog mooi van glanzen, ook).

Ja, ik weet het; het is een enorm rotwerk. Maar zie het zo: je hoeft tegenwoordig niet meer al je beddengoed, knuffels en kussens uit te wassen. Dat helpt namelijk toch niet, hebben ze ontdekt.

Je ontkomt er niet aan: elke dag (ik doe het voor het naar bed gaan), twee weken lang, moet je met je kind een licht plekje zoeken en alle neten van alle haren trekken/kammen. Dat duurt ongeveer een kwartiertje.

Als je het combineert met twee keer behandelen met een lotion waar dimeticon in zit (legt een plastic laagje om de luizen, waardoor ze stikken; er zit dus geen gif in!), dan maak je ook de luizen dood die weer nieuwe eitjes kunnen leggen.

Ik doe het zo: vrijdagavond spul in het haar, zaterdagochtend uitwassen. Rest van de week neten uitkammen. De vrijdag daarop weer spul in het haar, zaterdag uitwassen, en weer een week kammen/vlooien. Als het goed is, ben je er dan in twee weken vanaf.

Daarna blijf ik het regelmatig controleren.

Succes ermee!

Namens de luizenmoeders: …

One thought on “Help! Luizen! Wat nu?

  1. bedankt voor de tips
    ik heb vanavond voor het eerst in mijn zoon zijn 12jarige leven
    een luis ontdekt ondanks zijn korte haren
    maar wel lichte en donkere neten
    morgen maar snel spullen in huis halen hiervoor

Geef een reactie

