Home

Vandaag in nrc-next:

Helm dragen zou verhoogd aantal ongelukken van kinderen op de fiets verminderen.
Maar is het niet beter om ze gewoon de kans te geven te leren fietsen?

Fietsen is levensgevaarlijk. Daarom zouden kinderen het eigenlijk niet moeten doen, en als het dan echt moet, dan kunnen ze maar beter een helm dragen. Tot deze conclusie komen de onderzoekers van de SWOV (Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) in hun nieuwsbrief. Deze mening wordt naar mijn idee breed gedeeld door ouders van jonge kinderen tegenwoordig.
Op het Nationaal Congres voor de Kindveiligheid in Utrecht op 20 januari doet de Stichting Consument en Veiligheid een boekje open over de verschrikkelijk gestegen aantallen ongelukken met letsel door kinderen op de fiets: in de leeftijd tot 4 jaar is het aantal 34% gestegen, en in de leeftijdsgroep tussen de 9 en de 12 jaar 35%. Het aantal kinderen dat in het ziekenhuis terecht kwam is 2000.
Op een bevolking van miljoenen is dit natuurlijk een heel klein aantal. Ja: waar gehakt wordt, vallen spaanders, van leven ga je dood. Maar moeten we nu met zijn allen onze kinderen gaan verbieden te fietsen? Of ze alleen volledig geïsoleerd met schokdempers de straat op sturen? Mij lijkt het beter ze eerst maar eens de kans te geven goed te leren fietsen.
In onze buurt zie ik bijna nooit kinderen fietsen. Vroeger (toe oma, vertel…) was dat onze favoriete wijze van vervoer. Hele dagen fietsten we rond, en als we ergens met een groepje stilstonden, was dat met onze billen op de bagagedrager – handig! We leerden onze fietsen net zo goed kennen als cowboys hun paard, en het verkeer was onze prairie.
Dat had als gevolg dat we het verkeer en onszelf goed inschatten, waardoor we blijkbaar ook minder vaak ongelukken maakten. Tegenwoordig mogen kinderen pas op hun achtste beginnen met fietsen, en dan alleen naast papa in het weekend een blokje om; die hebben tegen de tijd dat ze naar school moeten fietsen (als ze dat al mogen) veel te weinig kilometers gemaakt.
Ik zou zeggen: ouders, zet je kind van jongs af aan op de fiets, pak hem zelf ook eens, dan hoef je niet naar de sportschool, en leer ze goed te fietsen. Die conclusies van die verkeersveiligheidsjongens: angstzaaierij!

Door: Mirjam van Zelst, moeder van een goed fietsende zesjarige.

4 thoughts on “Paniek om niks

  1. Echt? Leren kinderen rond hun 4e niet meer fietsen-zonder-zijwieltjes en dan met vallen en opstaan ‘los’, ergens op een rustig parcours?
    Ik voel me stokoud als ik dit lees … Ik zie ons nog de zijwieltjes van de fietsjes halen en al duwend meerennen – totdat we stiekem loslieten. Na drie keer vallen hadden ze het door en konden ze fietsen, net als wij vroeger. Gevaarlijke stukken mochten ze pas later zonder begeleiding, maar op hun 6e fietsten ook mijn kinderen allang zelfstandig naar opa en oma of naar ‘het dorp’.
    Maar het is al meer dan 25 jaar geleden, dat vergeet ik nog weleens …

    Wijzelf fietsten inderdaad ‘met losse handen’ (of ‘met zonder handen’), zaten op de bagagedrager, fietsten ook zo en steigerden stoer als het een beetje kon. Toen we wat ouder waren, fietsten we elke avond met vriendinnen, daarvóór elke avond met m’n ouders. En nog vind ik recreatief fietsen heerlijk. Mijn 78-jarige moeder fietst ook nog, al is het, net als ik, elektrisch. De fiets blijft het meest voor de hand liggende vervoermiddel.

    Jong geleerd, oud gedaan. Ik ben het helemaal met je eens dat het geschreeuw om niets is. Fietsen is leuk en goed voor kinderen, mits ze het goed leren. Dat kunnen ouders (of zouden dat moeten kunnen); ze hebben het zelf toch ook geleerd?

    Een prima stuk van je, Mirjam!

  2. Dank je, Marjolein, en ja, het is echt waar dat hier bijna niet gefietst wordt door kinderen. Op de school van Jonna zijn het denk ik een stuk of tien kinderen die – in de zomer- naar school fietsen. De rest wordt met de auto gebracht.
    Maar goed, ik zie ook volwassenen die voor elk wissewasje de auto pakken. Fietsen wordt meer en meer een soort ‘vrijetijdsbesteding’ (en dan met dure, speciale fietsen en kleding) dan een wijze van vervoer.
    Jaaa, met zonder handen fietsen! En jaaa, steigeren! Mijn broertje reed meer op zijn achterwiel dan op beide wielen! Those were the days… 🙂

    Maar het verontrust me, omdat ouders hun kinderen, juist door ze te beschermen, aan veel gevaar blootstellen. En dat gebeurt in steeds grotere mate. Ik zie redelijk ‘oude’ kinderen (8 of 9) die nu in de speeltuin komen en absoluut niet weten hoe je op een klimrek klimt of dat je weg moet duiken voor de schommel omdat die met een vaartje terugkomt- puur omdat ze als peuter en kleuter thuis zijn gehouden en niet in de ‘gevaarlijke’ speeltuin mochten komen. Dat is pas gevaarlijk!

  3. Ja, als je je kind beschermt voor/tegen alle gevaren, leert het niets en is het kwetsbaar. Dat geldt m.i. zelfs voor hun immuunsysteem: door alle preventie worden ze vatbaarder voor allerlei rondwarende virussen of bacteriën.
    Dat klimmen en fietsen ook al niet meer kan, verbaast me. Ik ben er uitgegroeid.

    Is het zo gek om van een klimrek te vallen, of met je fiets in de brandnetels terecht te komen? Dat hoort toch bij het leerproces? We leren tenslotte ook niet zomaar lezen of schrijven, ook daarvoor zijn eerst ‘zijwieltjes’ nodig en ook daarin maken we fouten. En van die fouten leren we.
    Dus leren de overbeschermde kinderen niet dat vallen pijn doet, maar dat je op allerlei manieren kunt fietsstunten, klimrekhangen met vogelnestje, en jezelf misselijk draaien op de ronde houten vlonder. Dat is toch doodzonde?

    De trend om het kind al rond z’n 6e een volle sociale agenda te bezorgen, vind ik sowieso zorgelijk. Het begon met ‘rijke’ kinderen, nu lijkt elk kind geen tijd te hebben om in spelen z’n fantasie te gebruiken, die te ontwikkelen. Want zo leerden wij toch die trucs met het fietsen: door onze fantasie? Steigeren, zonder zadel rijden, kijken of je vanaf je bagagedrager ook nog ‘met zonder handen’ kon, noem maar op. Nog altijd gebruik ik het trucje om met een lichte steigering van de stoep te gaan: een lichte ruk aan je stuur terwijl je je achterste iets van het zadel optilt en hoppa 🙂

    Geen speeltuin betekent ook dat een 8-jarige niet weet hoe je heerlijk in een boom kunt klimmen en van daaruit ook allerlei spelletjes kunt doen. Geen oud fitnessparcours in het bos, zelfs niet ‘gewoon’ naar het bos om daar allerlei spannende spelletjes te doen. Zonde. Voor mij zijn dat de dierbare herinneringen en ondanks mijn waaghalzerij heb ik zelfs nooit een gat in m’n kop gehad. Doordat je wist hoe pijnlijk vallen was, keek je wel uit.

    Die kinderen van nu zijn arm en kwetsbaar. Ze mogen wel oppassen dat ze geen vingertjes tussen het portier krijgen. Terwijl dat volgens mij veel pijnlijker is dan met je fiets vallen. Vallen en opstaan, luidt het gezegde immers?
    Doodzonde dat dat die kinderen onthouden wordt!

  4. Je haalt me de woorden uit de mond. Hetzelfde dacht ik vandaag over die cowboys op hun paarden. Moet ik nu echt die stomme helm op met paardrijden? Oké, het risico is groter dan bij fietsen. En die riem in de auto, die was er bij de eerste auto’s helemaal niet. Ondenkbaar nu. Persoonlijk ken ik een vrouw die haar riem nooit om deed, een zwaar ongeluk kreeg en het er levend vanaf bracht juist omdát ze die riem niet omhad. Goed, laat dat een uitzondering zijn. Op de skipiste met helmen op… Maar die vriend van me dan, die een zware hersenschudding opliep op de skipiste omdat hij lelijk achterover in de rand van z’n helm viel. En wat dacht je van borden in agrarische gebieden: ‘Pas op, modder’. Je zou toch eens slippen… Het risico: zonder bord let je niet meer zelf op. Volgens mij word je bang, hulpeloos en hersenloos als je alle risico’s in het leven probeert uit te bannen.

Geef een reactie

