Home

Toen J. een baby was, kon ik haar geen seconde alleen laten. Ja, wacht even, toen ze nog heeeel klein was (ik bedoel een week of drie) toen kon ze echt nog niks, en kon je zomaar even nieuwe billendoekjes pakken terwijl ze op de commode lag, maar die mogelijkheid was er na vier weken wel af.
Toen begonnen de slopende tijden. Opletten of ze zichzelf niet van het omkleedkussen afrolde (hoewel die hoofdjes daar wel tegen kunnen, hoor). Kijken of ze niks in haar mond stopte (hoewel dat zand en die kleine steentjes er na een kleine reis keurig weer uitkomen). Roepen dat ze de muur niet als tekenbord mocht gebruiken (staat best leuk). Thuiswerken kon niet.

Na een jaar of vier, vijf brak er een heerlijke tijd aan: ik kon mijn kind rustig thuislaten als ik om een boodschap ging bij de super om de hoek. Ik kon haar vast naar beneden sturen en een krentenbol laten eten onder het genot van een foute, gewelddadige of stompzinnige tekenfilm of drie, als het vrijdagavond een tikkeltje laat was geworden. Ik kon thuis werken!
Prompt stopte ik met mijn bijbaan als telefoniste en ging zo full-time mogelijk aan de slag als tekstschrijver slash journalist slash redacteur slash wat je maar wil, als het maar met schrijven te maken heeft. Als mama een belangrijk telefoontje had of een dwingende deadline, kon mijn dochter gewoon even ‘zelf spelen’ zonder dat er ongelukken gebeurden.

Maar inmiddels, ze is nu zes, lijkt het wel of de risico’s weer steeds groter worden om haar alleen te laten. Oogst van een uurtje niet opletten -want deadline: klei in de Pers, Mario de kater helemaal overstuur (weet je wel hoe cool die normaal is?), een splinter in een teen en misselijk want een heel pak speculaasjes op (en natuurlijk geen avondeten meer lusten).

En trouwens: straks als ze dertien is, laat ik haar helemaal geen seconde meer alleen (ik noem jongens, sigaretten, drank, foute mannen, drugs, loverboys, buurmannen, moet ik nog doorgaan?)

Ik denk dat mama maar weer stopt met werken!

Geef een reactie

