Home

“Kunnen mama’s ook brandweer worden?” Tijdens het dagelijkse rondje lopen worden de meest dringende zaken besproken tussen Jonna en mij. “Ja, natuurlijk, moeders kunnen alles worden wat ze maar willen”, antwoord ik politiek correct. Het is even stil. “Maar kunnen mama’s ook autorijden, dan?” Oef. Daar heeft ze me.
“Ja, dat kunnen ze natuurlijk ook, net zo goed als papa’s.” “Maar jij rijdt nooit auto.” Koortsachtig denk ik na. “Jawel, ik ben een half jaar geleden nog met je naar opa en oma gereden, weet je nog?” “Nee, dat weet ik niet meer. Of toch misschien wel.” Zwijgend lopen we verder.
Het is waar dat ik liever Ad laat rijden, dan dat ik zelf achter het stuur ga zitten. Ik heb er een hekel aan. Een trauma dat ik heb opgelopen vlak na het behalen van mijn rijbewijs. Maar opvoeden is voorleven, en wat ben ik nou voor rolmodel als ik te schijterig ben om auto te rijden?
“Meisjes kunnen alles wat ze maar willen, net als jongens”, stuur ik nog maar eens de sekseneutrale kant op. “Mogen jongens ook lang haar? Maar dan zien ze er toch uit als een meisje?” Ik kijk om me heen en zie gelukkig een jongeman met staart langslopen. “Kijk maar, dat is toch duidelijk geen meisje?”
“Dus meisjes kunnen ook stoer zijn?” vraagt ze nog even voor de zekerheid. “Tuurlijk.” Een zucht van verlichting. “Dan ben ik voortaan iemand die een meisje is, maar toch stoer”, klinkt het vastberaden naast me. “Ik ook”, zeg ik, en neem me voor om vaker de auto te pakken.

2 thoughts on “Moeders kunnen alles

Geef een reactie

