Home

Als je net begint met schrijven, dan krijg je geheid een keer te horen dat je het ‘dicht bij jezelf moet houden’. Je weet natuurlijk het meeste over onderwerpen uit je eigen omgeving, en je kunt daar zonder veel moeite zinnige dingen over zeggen. Andersom geldt: van zaken waar je geen enkele ervaring mee hebt, kun je alleen maar tweedehands kennis overdragen.

Als ik naar mezelf kijk, klopt deze redenering nog steeds: de stukken die ik over mijn eigen ervaringen schreef, verkochten ook het beste. Zie bijvoorbeeld het stuk in HP/DeTijd, over mijn bijbaantje als postbode, of lees in Groter Groeien het artikel over de redenen om het bij ‘slechts’ een kind te houden (beide stukken elders in deze blog).

(Wie overigens mijn vele verhalen in Mijn Geheim en Intiem – tegenwoordig Intens- een beetje goed leest en zich niet laat afleiden door andere namen of gechargeerd gebrachte uitspraken, het moet tenslotte wel een beetje leuk blijven om te lezen, kan mijn hele verleden reconstrueren, inclusief rotte plekken, gemaakte fouten en onverwerkte herinneringen.)

Mijn artikel over de in mijn ogen veel te grote klas van mijn dochter kon ik dan ook zonder veel moeite slijten aan de nrc*next, en de dag daarop stond het in grote zus Handelsblad. Ik heb nog nooit zo veel reacties gekregen op een stuk, en ik denk dat dat komt doordat de lezer merkt dat de inhoud niet bedacht is, maar rechtstreeks afkomstig uit Het Leven Zelf.

Er stond echter een klein dingetje in dat niet uit mijn eigen ervaring afkomstig was; één klein detail dat over een ander ging en waar ik eigenlijk niet zo veel van af wist, en daar is het dan ook prompt fout gegaan. Ik heb een kind met ADHD gediagnosticeerd, terwijl hij waarschijnlijk PDD-NOS heeft. Lullig, ja. (Excuses zijn reeds gemaakt want de ouders wonen vlakbij.)

En daar heb ik die andere, hele belangrijke regel voor journalisten over het hoofd gezien; die regel die tegenwoordig steeds meer vakgenoten aan hun laars schijnen te lappen: check, check en dubbelcheck al je feiten. Ik zal dat niet snel meer vergeten te doen.
*Wat is het leven toch leerzaam.*

Geef een reactie

