Home

Ik roep het al jaren, maar marketing is misleiding. Dat is niet erg, want iedereen weet dat. Ik heb Jonna zodra ze tv ging kijken het verschil uitgelegd tussen reclame en gewone programma’s: reclame is gelogen, gewone programma’s zijn soms wel waar. Als ze straks op internet gaat rondstruinen, krijgt ze les twee.
De organisatie “Foodwatch’ reikte gisteren ‘Het gouden windei’ uit aan de grootste misleider van het jaar: BlueBand Goede Start. Dit is wit brood, waar zogenaamd volkoren in zit, zodat je toch voldoende vezels binnenkrijgt (die, zoals u weet, broodnodig zijn voor onder andere de gezondheid van de darmen en het hart).
Inmiddels mag Unilever dit niet meer op de verpakking zetten, omdat het gewoonweg niet waar is; er zitten weliswaar extra vezels in, maar niet van volkoren, maar van hout. Ja, je leest het goed: kunstmatige vezels in voeding worden vaak van hout gemaakt. Lekker. Bovendien claimt Goede Start iets over dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, terwijl ze die lang niet halen.
Als je het lijstje genomineerden van dit jaar bekijkt, schrik je je rot. Er is onder andere een ‘fruitige opvolgmelk’ bij van Nestle, die volledig overbodig is en drie keer zo duur als gewone opvolgmelk, een ‘Fruitkick’ reep met 46% glucose fructosestroop en 6% fruit (en de rest opvulmiddel; meel of zo). Kijk maar eens op de site van Foodwatch.
Je wordt voortdurend misleid op de voorkanten van verpakkingen, dus je moet altijd de achterkant lezen als je iets koopt. Fruitdrank waar 0,3% fruit in zit, of snoepproducten die zeggen gezond te zijn met heel groot de claim ‘0% vet’ op de voorkant, maar die voor 100% uit suiker bestaan. Ja, lekker gezond. Ik zeg: leesbril mee naar de supermarkt.

Advertenties

2 thoughts on “Lees de kleine lettertjes!

  1. Leesbril en vooral je gezonde verstand mee naar de supermarkt. De penetratie van de reclame in deze maatschappij gaat steeds verder, zo ver soms dat we daar als ouder niet altijd grip op hebben, productplacement op scholen en in lesmateriaal, zaken die niet op de achterkant te lezen zijn. Kinderen zijn erg bespeelbaar en ‘onderzoek wijst uit’ dat merken die men al van jongs af aan kent later als vertrouwd en betrouwbaar worden bestempeld.

    • Ja, je hebt gelijk, Daan. Ik probeer Jonna wel zo weerbaar mogelijk te maken, door haar nu al te leren haar gezond verstand te gebruiken en niet alles wat haar gezegd wordt voor zoete koek te slikken. Gelukkig is ze zo eigenwijs als wat.
      Maar het valt niet mee, zelfs als volwassene, om niet in die marketingvallen te trappen.

      Als ik in mijn koelkast kijk, zie ik allemaal merken die mijn moeder vroeger ook al gebruikte. Maar ja, je moet toch iets kiezen?!?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s