Home

Zijn er nadelen aan de wijkschool? Als ik heel eerlijk ben, kan ik wel eens een beetje jaloers luisteren naar de verhalen van vriendinnen wier kinderen wel naar de ‘populaire witte school’ gaan. In onze stad zijn dat een Montessorischool, een vrije school en een Jenaplanschool. Vijfennegentig procent blanke kinderen, honderd procent ‘ons kent ons ouders’. Blanke, hoog opgeleide ouders zoals ik en mijn vriendinnen.
De klassen van die kinderen bestaan uit allemaal vriendjes van elkaar, zo lijkt het wel als ik naar de verhalen luister. Dat speelt allemaal om de beurt bij elkaar thuis, en vriendinnen durven hun kind zo mee te geven aan ouders die ze eigenlijk niet eens kennen. Op verjaardagen nodigen ze de hele klas uit. Ik weet zelfs van een geval waarin alle ouders van een kleuterklas met elkaar zijn gaan kamperen.
Zo’n band hebben de ouders op ‘onze’ school duidelijk niet. De Irakese en Afghaanse kinderen bij Jonna in de klas hebben allemaal veel broertjes en zusjes waar ze mee spelen. Bovendien zijn de ouders niet gewend hun kind mee te geven aan een ‘vreemde’. Daar kan ze dus geen speelafspraken mee maken. Op het schoolplein zoeken de gesluierde moeders elkaar op. Het is moeilijk contact te krijgen, ook omdat ze vaak slecht Nederlands spreken.
Maar ik heb eerlijk gezegd meer moeite met sommige Nederlandse ouders. Daar zou ik Jonna nooit aan durven meegeven, na school. Ten eerste omdat ze niet achterop de scooter past, maar ook omdat er soms alleen een broertje van acht thuis is om op de kinderen te passen, of omdat het kind in kwestie altijd naar urine ruikt of in de winter op badslippers naar school komt.

Toch vind ik nog steeds dat het al met al een goede keuze is geweest om mijn dochter naar de wijkschool te sturen. De voordelen wegen duidelijk op tegen de nadelen. Dat ik moet wennen aan een meer gemengde omgeving met mensen van een andere sociale achtergrond, is helemaal niet erg. Voor Jonna is het alleen maar goed dat ze opgroeit in de wetenschap dat niet iedereen hetzelfde is.

One thought on “Achterop de scooter

  1. hoi
    mijn dochter gaat naar een zwarte school in onze buurt te rotterdamzuid ,dit is haar eerste brugjaar ze is het enige holandse kind in de klas .met goede moed begonnen altijd op tijd geen problemen altans 1 probleem de chaos in elk lokaal kinderen zijn niet te handhaven waardoor mijn dochter de les mist ….ze schreeuwen door de les heen .eergisteren ouderavond voor de eerste keer de mentor steld de vraag of er vragen zijn ik steek m,n vinger op en vraag of er iets aan de rust in de klas gedaan kan worden ?ook zij is een zwarte vrouw maar goed zo kwetsbaar mijn dochter daar als enig blank kind is krijg ik de volgende dag te horen naar aanleiding van een mail naar de mentor dat zij van t kind wil horen wie er herrie maakt en dat ze wil dat uitgerekent mijn dochter de kinderen aanspreekt en aan wijst????

    volgens mij is orde in de klas gewoon een eerste vereiste anders kunnen kinderen niet niets horen en leren dus ook niets plus dat de school niet een kind dat laat oplossen maar het kind daarvoor beschermd.

    ons was trouwens nooit verteld dat zij t enige holandse kind zou zijn ik vroeg of het een gemengde klas zou zijn maar goed pas na aanmelding bleek het anders
    natuurlijk doe ik er alles aan die hele toestand te vermeiden mijn kind word echt geen offer hoop ik .

    hoop dat t mijn lieve dochter niet gaat beschadigen
    dit soort scholen blijken flinke subsidies te krijgen via gemeentes
    voor lopig zitten we hier met t probleem ps ik zou het niemand aanraden!!

    mvg annie

Geef een reactie

