Home

Of ik ook even de foto’s kon maken van de geïnterviewde, want ze woonde zo ver weg en ze konden geen fotograaf vinden in die uithoek. Tja, zeg dan maar eens nee. Je kunt je als freelancer sowieso niet zo snel een ‘nee’ veroorloven tegenover een opdrachtgever. Dus nam ik, naast mijn schrijfblok, ook maar mijn fototoestel en extra batterijen mee, na bij een bevriende fotograaf nog even snel wat tips gevraagd te hebben.
Het interview ging over een zwaar onderwerp, dus we zaten een uur of twee zeer intensief te praten. Of ja, zij zat te praten en ik te luisteren, natuurlijk. En te schrijven. En het verhaal in mijn hoofd vast te ordenen. En te bedenken waar ik precies heen wilde. En daar de goede vragen bij te verzinnen, zonder de draad kwijt te raken en haar de indruk te geven dat ik niet luisterde. Oren, ogen en hersenen wijd open.
Toen ik zo’n beetje had wat ik nodig had, en toen we allebei een beetje murw de laatste slokken thee naar binnen werkten, herinnerde ik me dat ik nog foto’s moest maken. Gauw pakte ik mijn camera en gingen we naar buiten. Klik-klik-klik, na een foto of twintig vond ik het wel goed. Ze stond er leuk op. Opgelucht klom ik in de bus en sjeesde door ‘the middle of no-where’ in bijna twee uur naar huis.

Nu, drie weken later, krijg ik van de afdeling vormgeving een mailtje of ik de foto’s van mijn rekening af kan halen. Want ze hebben namelijk bij de beeldredactie besloten wat meer te letten op de kwaliteit van hun beeldmateriaal en mijn foto’s waren niet goed genoeg, dus daar zullen ze geen gebruik van maken. Goed zo. Voor een dubbeltje willen ze allemaal op de eerste rang zitten, maar iedereen weet: een interviewer is geen fotograaf.

3 thoughts on “Voor een dubbeltje

  1. Misschien moeten alle interviewers en journalisten dat doen: (met opzet) matige foto’s maken zodat het inzicht terugkomt dat fotograferen een vak is. Evenals schrijven, want ik hoor ook verhalen over (reis)fotografen die er ook ‘even’ een verhaal bij schrijven. Laten we zoveel mogelijk uit elkaars vaarwater blijven.

Geef een reactie

