Home

Ineens is het weer zo ver. Schoolvakantie. Ik zie die vrije dagen mijlenver aankomen in mijn agenda of op het schoolrooster, maar toch overvallen ze me elke keer weer. Iets gaat er mis. In het weekend is er nog niks aan de hand, maar dan komt de maandag en zit ik na het ontbijt met een kind dat zich verveelt. Op zondag speelde ze nog; op maandag ligt ze op haar rug met haar benen op tafel te roepen dat ze wou dat er in de vakantie ook school was.
In paniek trek ik mijn mobiel uit de tas, maar na een paar telefoontjes begrijp ik dat ik ook deze keer al weer veel te laat ben; echte moeders zijn al dagenlang bezig met het plannen van afspraakjes met de leukste kinderen van de klas, het organiseren van dagtochtjes naar de diverse pretparken in de omgeving en het zorgvuldig regelen van logeerpartijen. Iedereen is al lang weg. Ik sta er alleen voor.
Uitdagend kijkt ze me aan. Dit klusje gaat ze wel klaren. Ze begint te fluiten. “Hou op”, zeg ik. “Ja maar ik moet toch oefenen van jou, als ik iets wil leren? Nu wil ik leren fluiten.” Ze fluit verder, steeds op dezelfde toonhoogte. Fluuuuuuuuut. Fuuuuut. Fluuwfluut. “Hoorde je die mama?” Ik geef het op. Ik klap mijn laptop dicht en probeer na te denken. “Stukje lopen dan maar?” “Naar de speeltuin?” “Okee, zoek je jas maar.” “Joepie!”

En dan heb ik nog mazzel met mijn ouders en schoonouders. Ook deze keer is het gelukt; ze is inmiddels logeren bij oma. Maar hoe doen andere moeders dat toch? Voor mij is vakantie juist niet alles helemaal inplannen. Gewoon kijken wat er gebeurt, waar je zin in hebt, niet steeds op de klok kijken. Vroeger gingen de kinderen gewoon buitenspelen, de hele vakantie. Maar als ik de enige ben die er zo over denkt, schiet dat voor haar niet op.

Geef een reactie

