Home

Dit is de derde keer dat ik het reglement van de jaarlijkse Gelderse Literatuurprijs heb aangevraagd. Aanvragen betekent inschrijven; meedingen naar de geldprijs kan alleen als je ingeschreven staat en in Gelderland woont.
Het thema dit jaar is ‘mijn Amerika’. Ik peins me suf. Ik heb niks met ‘Amerika’. Ben er nog nooit geweest. Hoef er ook niet heen. Het is wel een wereldleidende natie maar die macht is tanende. Een beetje oubollig thema, wel. Had dan ‘mijn China’ gekozen, daar had ik wel iets mee gekund.
Ik had een verhaal liggen (bijna af!), ergens in een oude schoenendoos (moet een map aanmaken in ‘mijn documenten’ met die naam!), dat in Frankrijk speelde. “Dat pas ik dan wel een beetje aan”, dacht ik. ‘Zoek en vervang’ ‘Frankrijk’ voor ‘Amerika’. Plannen had ik wel, dus.
Net heb ik dat hele verhaal gedelete. Er werd Kronenbourg gedronken en sardientjes uit blik op oud stokbrood gegeten aan de oever van een riviertje, bij een vervallen Auberge. Dat kun je niet echt veramerikaniseren.
Dus nu zit ik met de handen in het haar. Mijn dochter staat te huilen bij haar poppenhuis omdat ik haar net hardhandig heb verzocht nog even door te spelen. Ad ligt in bed. Eigenlijk moet er een interview uitgewerkt worden.

De deadline is vandaag.

Ach, volgend jaar is er weer een kans. Misschien hebben ze dan een beter thema.

Geef een reactie

