Home

Toen ik twaalf weken zwanger was, begon mijn buik net boven het schaambeen licht te zwellen. Ik was negen weken geleden gestopt met roken en drinken, en mijn ouders en vrienden wisten het al een week of acht. Mijn borsten waren pijnlijk en werden steeds groter, hetgeen ik wel prettig vond. De eerste minisokjes waren binnen en Ad was begonnen aan de verbouwing van de babykamer. Ik was een ander mens.

Onlangs zorgde een CDA-Kamerlid voor commotie toen zij verklaarde dat de abortusgrens verlaagd zou moeten worden van 24 weken naar 22 weken. Uit nieuwe richtlijnen van artsen zou namelijk blijken dat door verbeterde medische technieken te vroeg geboren baby’s al bij 24 weken levensvatbaar zijn. De PVV beraadt zich op een verbod op abortus van foetussen ouder dan 14 weken.

Artsen vinden het jammer dat de grens verlaagd zou worden, omdat de zogenaamde ‘20 weken echo’ (waarop bepaalde afwijkingen van de foetus geconstateerd kunnen worden, naar aanleiding waarvan tot abortus besloten kan worden), dan ook vervroegd moet worden. Op zo’n eerder gemaakte echo zijn heel wat afwijkingen, zoals een open ruggetje, nog niet te zien. Abortus naar aanleiding van de 20 weken echo gebeurt zo’n 280 keer per jaar.

Ik vind dat een abortus, later dan 14 weken, zonder medische gronden, verboden moet worden. Ik ben het dus, met een uitzondering voor foetussen met ernstige afwijkingen, met de PVV eens. Abortus is geen anticonceptie, en 14 weken bieden een vrouw die ongewenst zwanger is voldoende tijd om te besluiten. Maar zeer ernstige afwijkingen moeten voor geboorte geconstateerd kunnen worden op een ‘late’ echo, met een ‘late’ abortus als gevolg. Tijd voor nuance in de wet.

One thought on “Eens met de PVV

  1. Dat ben ik met je eens. 30 jaar geleden al wist men prematuurtjes bij 24 weken in leven te houden. Het zijn ieniemienie mensjes, maar wél met alles erop en eraan en toen al zijn er baby’s ongeschonden doorheen gekomen.

    Ik dacht (naïef genoeg) dat de grens nog altijd bij 18 weken lag … Dat vond ik al (te) laat! Zodra je buik bolt en je voelt dat vlindertje fladderen, dan ben je zwanger van een mensje, niet meer van een foetus.
    Bij medische noodzaak kun je altijd uitzonderingen maken en de ouders laten beslissen of alsnog tot abortus overgegaan wordt.

Geef een reactie

