Home

Volgens mij heb je twee soorten moeders; zij die eigenlijk niet willen dat hun kinderen groter worden, en zij die juist niet kunnen wachten tot hun kinderen groot zijn. Of in ieder geval uit de luiers. Ik behoor duidelijk tot die laatste soort. De babytijd vond ik wel een overweldigende ervaring en ik had die nooit willen missen, maar ik begin steeds meer te ‘kicken’ op Jonna nu ze bijvoorbeeld leert lezen en een echte persoonlijkheid wordt.
De buurvrouw is duidelijk van de eerste soort; zij en haar man hebben om financiële redenen gekozen te stoppen met baren na de gebruikelijke twee kinderen op de wereld gezet te hebben, maar zij zou er het liefst nog een krijgen, nu haar kleinste al bijna op het potje kan. Ik zeg bijna, want buuv’ heeft er duidelijk geen haast mee die kleine uit de luiers te krijgen.
“Ze worden al zo snel groot”, verzucht ze regelmatig, en ze heeft haar forse peuter nog heel lang in de buggy rondgesjouwd of haar zelfs op de arm genomen. Vanochtend brachten we de kinders naar school en liepen we langs het huis van een schoolgenootje, wiens moeder op punt van bevallen stond. Blijkbaar was het dit weekend gebeurd, want toevallig stond oma in de voordeur, en moeder plus verse baby daarachter.
Buuv’ wist niet hoe snel ze dat huis in moest komen om de pasgeborene te bewonderen. Ze sleepte in haar enthousiasme haar kinderen mee, en tilde haar peuter-met-snotneus op om de ‘beeeeebie’ te bekijken. Oma raakte bijna in paniek en fluister-riep dat het veel te koud was om in de open deur uitgebreid de baby te bewonderen. Maar buuv’ liet zich alleen naar buiten duwen, toen ze de zachte roze wangetjes van het nieuwe jongetje uitgebreid had be-aaid.
Ik stond inmiddels gegeneerd buiten te wachten. Het was niet eens in me opgekomen om daar naar binnen te gaan; ik ken die vrouw amper en vind baby’s alleen leuk als ze familie zijn of zo. Je kunt er zo weinig mee. Al mijn vriendinnen die moeder zijn, hebben volgens mij hetzelfde. Ze konden niet wachten tot hun kinderen konden lopen, praten, en op het potje poepen. Wat zou dat over ons zeggen?

Geef een reactie

