Home

Ik ben niet ingeënt tegen Mexicaanse griep. Ik ben laatst op een geitenboerderij geweest zonder mondkapje voor. Ik ben niet verzekerd tegen brand, diefstal, beschadiging, brekend glas. Eigenlijk alleen tegen ziektekosten en dat alleen omdat het verplicht is. Ik heb geen pensioen. Ook geen pensioengatverzekering. Geen noodvoorraad, extra dekens en korte golf radio (of juist lange golf?) in de kelder.
Ik kan het nog sterker vertellen: mijn dochter fietst zonder helmpje op! Zij is ook niet ingeënt tegen Mexicaanse griep! Zij mag in de zomer een kort rokje aan, zonder legging (‘lekking’ moet je zeggen) eronder aan! En ik heb haar, toen er op haar school in de wc’s een vierjarige ‘dader’ werd betrapt op het bestuderen van anderkinds geslacht, niet op staande voet, hysterisch schreeuwend van school gehaald.
Wat ben ik in vredesnaam voor een onmens, zult u denken. Heb ik dan niet gehoord van onbekende virussen die resistent worden tegen alles? Van intensive care afdelingen die door het hele land heen overvol raken? Van al die kinderliefhebbers die kwijlend door de straten dwalen en overal mogen wonen zonder dat we hun adressen kennen? Van die vuile terroristen met hun gifgassen?
En dat je in deze tijd nog een kind durft te krijgen! Weet je hoeveel ongelukken er juist in en om het huis gebeuren, hoor ik u zeggen. (Nee, ik heb geen anti-breinaalden-instop-plaatjes in mijn stopcontacten, geen rekje om het fornuis, zelfs geen anti-slip-stickers in de douche.) Trouwens, weet je hoeveel kinderen er met afwijking worden geboren uit oudere ouders? Je kunt maar beter een hond nemen tegenwoordig (met ziekteverzekering).
Nou, ik kan u vertellen dat ik geen onmens ben. Zelfs geen high-risk-junkie (ik durf niet te bungy-jumpen en beleggen heb ik gelukkig altijd te eng gevonden). Maar kom op, zeg! We genieten nu in het Westen een ongekende mate van persoonlijke veiligheid, dus een beetje gerustheid is wel op zijn plaats. En als ik dan toch eens een nacht lig te woelen in mijn bed, dan zing ik keihard ‘Bennie Bang voor de Boze Wollef’. Dat helpt.

Geef een reactie

