Home

“(…) heb ik ook geleerd niet meer te denken aan wat ik aan het schrijven was vanaf dat ik ophield met schrijven totdat ik de volgende dag weer begon. Op die manier zou mijn onderbewuste eraan werken en tegelijkertijd kon ik dan naar anderen luisteren en alles opmerken, hoopte ik; leren, hoopte ik; en ik las dan zo dat ik niet aan mijn werk zou denken en mezelf onmachtig maken dat te doen. De trap aflopen als ik goed gewerkt had, en daar kwam zowel geluk als discipline aan te pas, was een heerlijk gevoel en ik was dan vrij om waar ik maar wilde in Parijs rond te lopen.”
(E. Hemingway, Een feest zonder einde, p. 19)

Ik herken de bijna bijgelovige manier van omgaan met je ‘inspiratie’, altijd bang dat het op een dag allemaal uit je hoofd verdwenen is, dat je geen letter meer op papier krijgt. Alleen kan ik, als ik ‘de trap afloop’ helaas niet Parijs inlopen…

Geef een reactie

